preskoči na sadržaj

Centar za odgoj i obrazovanje "Goljak" Zagreb

vijesti

* * * * PRIMJENA ASISTIVNE TEHNOLOGIJE * * * *

Autor: Ivana Petrović Balaban, 26. 2. 2024. 22:14

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 13. 12. 2023. 11:30

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 20. 10. 2023. 11:10

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 1. 6. 2023. 21:00

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 2. 5. 2023. 16:53

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 17. 11. 2022. 17:36

ASISTIVNA TEHNOLOGIJA U UČIONICAMA GOLJAKA

Učenje i zabava u istoj rečenici?                                     
Naši učenici od 1.- 4.razreda znaju da je i to moguće. :)
Jedna od prednosti asistivne tehnologije u službi aktivnog učenja je način i brojne mogućnosti prezentiranja nastavnog sadržaja koji će našim učenicima biti zanimljiviji, zorniji, jasniji i pristupačniji.
Stoga smo takav način podučavanja uveli u naše učionice kroz rehabilitacijski program Informacijsko komunikacijska tehnologija (IKT) od 1. - 4. razreda.

 

Kroz program IKT-a učenici koriste prilagođene miševe (TrackBall mouse, Optima Joystick mouse) , prilagođenu bežičnu tipkovnicu (Clevy), sklopke za pokretanje igračaka, razne vrste komunikatora (GoTalk 4, Pričajući fotoalbum, BigPoint, Little Mack..), interaktivni zaslon računala, tablete i aktivno sudjeluju u vježbama/aktivnostima izrađenim u raznim digitalnim alatima (Wordwall, Boom
cards, Liveworksheets..).
Zahvaljujući asistivnoj tehnologiji periferije računala (miš i tipkovnica) neki od učenika prvi put sudjeluju u virtualnim igrama/aktivnostima što im daje motivaciju i želju za daljnji rad i trud.
Digitalni radni listići, orijentacija u prostoru kroz manipulaciju prstom po tabletu, sortiranje, vizualna i slušna diskriminacija, vježbe pažnje i koncentracije, sinteza i analiza uz slikovni prikaz samo su neka od područja rada IKT-a.
Vrijeme u kojem je riječ virtualno ili digitalno normalno, za naše učenike je često i nužno.

Mirta Bartolović, prof.logoped

 

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 11. 11. 2022. 17:56

C-board – aplikacija za komunikaciju

Cboard je aplikacija za augmentativnu i alternativnu komunikaciju (AAK) i potpomognutu komunikaciju (PK) koja se može instalirati na Android uređajima (dostupno na hrvatskom jeziku).


Besplatna je za preuzimanje putem Play storea. Nakon instaliranja i podešavanja aplikaciju je moguće koristiti i bez internetske veze.


Koncipirana je i dizajnirana za djecu i odrasle s govorno-jezičnim teškoćama s ciljem razvoja komunikacije putem simbola (slika) koje nakon odabira (klika) imaju dimenziju vokalne produkcije govora. Glas možete odabrati od ponuđenih ili snimiti svoj.

Jednostavno korištenje s pregršt simbola koje je moguće prilagoditi svakom djetetu/učenika (naziv slike, veličinu slova, veličinu gumba/slike, boja podloge, raspored slika, prilagodba visine, jačine i brzine tona, muški/ženski glas, umetanje vlastitih slika...)

Moguće je kreirati više komunikacijskih ploča istodobno koje se onda prema potrebama i samomrazvoju/učenju korištenja aplikacije proširuju i nadopunjuju.

Dodavanje simbola je vrlo jednostavno i pregledno bilo da uzimate slike iz ponuđene baze ili želite umetnuti svoje fotografije.

Gotove komunikacijske ploče možete isprintati i koristiti kao dodatni nastavni materijal, dopunu aktivnosti ili u kombinaciji s nekom vrstom niskotehnološkog komunikatora.

Za detaljnije upute možete prelistati Cboard priručnik na stranici


Cboard prirucnik 

 

Mirta Bartolović, prof.logoped

 

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 21. 10. 2022. 17:17

RADIONICA UČINKOVITA KOMUNIKACIJA KAO PREDUVJET USPOSTAVE UČINKOVITIH ODNOSA

U sklopu ATTEND programa 13.10.2022. u prostorima Zavrtnice održana je još jedna uspješna radionica koju su vodile docentica doc.dr.sc. Jasmina Ivšac Pavliša i magistra edukacijske rehabilitacije Ivana Vinceković s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.

Kroz temu Univerzalni dizajn i pristupačnost polaznici su upoznati sa osnovnim konceptima univerzalnog dizajna te su kroz evaluaciju praktičnih primjera stekli znanje o primjeni principa pristupačnosti u svakodnevnom okruženju te digitalnim sadržajima.

Unutar teme Univerzalni dizajn u poučavanju - preduvjet inkluzivnog društva predstavljena su načela univerzalnog dizajna u poučavanju i učenju te razlikovanju primjene ovih načela.

U posljednjem dijelu radionice Potpomognuta komunikacija prezentirani su koncepti potpomognute komunikacije te primjeri mogućnosti koje ona pruža u odgojno-obrazovnom i intervencijskom smislu. Na temelju praktičnog zadatka polaznici su definirali cilj poučavanja te odabrali primjereni oblik potpomognute komunikacije.

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 5. 10. 2022. 17:02

PREDSTAVLJANJE PROJEKTA  ATTEND NA 24. CARNET-OVOJ KONFERENCIJI ZA KORISNIKE
(Carnet Users Conference) 
                          

Od 26. do 28. listopada 2022.
CARNET je organizirao 24.
konferenciju za korisnike u
Šibeniku(CUC) na kojoj su
predstavljene brojne teme izpodručja edukacije i informacijsko-
komunikacijske tehnologije (IKT). U sklopu konferencije imali smo priliku saznati novosti iz područja  obrazovanja i tehnologije te razmijeniti svoja iskustva u sklopu predavanja, radionica, okruglih
stolova i interaktivnih izlaganja,

uz primjere dobre prakse.

Asistivna tehnologija na CUC-u 

                 
Jedna od značajnijih tema na ovogodišnjem CUC-u je pristupačnost i asistivne
tehnologije, u sklopu koje je predstavljena uloga asistivne tehnologije u radu s učenicima i studentima s posebnim odgojno-
obrazovnim potrebama. Voditeljica projekta ATTEND, Renata Šimunko (CARNET), predstavila je obuhvat i ciljeve projekta, a dosad ostvarene rezultate prezentirao je Filip Kanižaj (CARNET).

Ozbiljna igra


Osim opremanja odgojno-obrazovnih ustanova i Laboratorija za asistivnu tehnologiju, u sklopu projekta ATTEND realizirat će se i Ozbiljna igra, čija svrha nije zabava već transfer znanja i vještina kroz igrifikaciju. Više o vrijednosti Ozbiljne igre, koja će ujedno poslužiti i kao alat za podizanje svijesti o asistivnoj tehnologiji u uključivom društvu saznali smo od predstavnika zagrebačkog Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER-a) Ivane Rašan i partnera u provedbi ATTEND projekta s
ERF-a Ivane Vinceković.


Islandski primjer


Kako izgleda islandski obrazovni sustav te kako se koristi asistivna tehnologija u obrazovanju, na CUC-u su nam predstavili projektni partneri iz Grada Reykjavika kte sudionicima konferencije ujedno približili obrazovni sustav te obrazovnu politiku predškolskih ustanova i osnovnih škola glavnog grada Islanda, kao i praksu Klettaskóli, posebne škole u Reykjavíku.

Izradila: Mirta Bartolović, prof.logoped

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 5. 10. 2022. 16:24

 [više]

Autor: Vanda Tomas, 8. 9. 2022. 16:52

 [više]

Arhiva naših vijesti   
 



ATAAC 2022.


PONOSNI SUDIONICI ATTEND PROJEKTA

                                                         

ATTEND - „Podrška ostvarenju jednakih mogućnosti u obrazovanju za učenike s teškoćama u razvoju” (eng. kratica za Assistive Technologies In Education).

CARNET je nositelj projekta koji će se provoditi u partnerstvu s Edukacijsko -rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu (ERF), i Fakultetom elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (FER), uz sudjelovanje islandskih partnera – Odjela za obrazovanje i mlade grada Reykjavika.

Prioritetni  zadatak ovog projekta je opremanje ustanova sudionika projekta, centara za odgoj i obrazovanje učenika s teškoćama u razvoju Republike Hrvatske, asistivnim tehnologijama u svrhu pružanja visokokvalitetnog obrazovanja učenicima, kao i obrazovanje djelatnika ustanova sudionika projekta za korištenje asistivne tehnologije.

Centri za odgoj i obrazovanje (COO) su posebne obrazovne ustanove osnovane za djecu s teškoćama u razvoju koja nisu u mogućnosti pohađati redovne škole zbog stupnja invaliditeta i svojih posebnih obrazovnih potreba.

Razvoj asistivnih tehnologija za djecu s teškoćama u razvoju danas pruža više mogućnosti za bolje svakodnevno funkcioniranje i postizanje boljeg obrazovnog uspjeha.

Opći cilj projekta je podržati stvaranje učinkovitih preduvjeta koji doprinose jednakim obrazovnim mogućnostima za djecu s teškoćama u razvoju i njihovom boljem i uspješnijem uključivanju u društvo.

Specifični cilj projekta je poboljšati obrazovanje djece s teškoćama u razvoju osiguravanjem pristupa digitalnim asistivnim tehnologijama, kao i adekvatnom i učinkovitom korištenju tih tehnologija u obrazovnim aktivnostima djece s teškoćama u razvoju.

Trajanje projekta

Od 1. srpnja 2021. do 30. travnja 2024.

Više o projektu možete saznati na sljedećem linku

https://www.carnet.hr/projekt/attend/

Mirta Bartolović, prof.logoped

 

 


 

 ASISTIVNA TEHNOLOGIJA U CENTRU GOLJAK        

Asistivna tehnologija je bilo koja stavka, dio opreme, softverski program ili sustav proizvoda koji se koristi za povećanje,    održavanje ili poboljšanje funkcionalnih sposobnosti osoba s teškoćama (ATIA, 2018). Sam proces korištenja asistivne tehnologije  usmjeren je na osobu, a ne na tehnologiju. Cilj korištenja asistivne tehnologije je omogućavanje korisniku sudjelovanje u željenim aktivnostima i time brže i lakše svladavanje odgojno obrazovnih sadržaja.

Asistivna tehnologija pruža učenicima s teškoćama širok izbor sredstava, uređaja, pomagala s ciljem da se što lakše premoste različite prepreke koje se javljaju unutar obrazovnog sustava (Stanković, 2015). Kako bi se uvela asistivna tehnologija u proces učenja, istaknuta su određena načela kojima se treba voditi:

• Asistivna tehnologija može samo poboljšati osnovne vještine, a ne ih zamijeniti. Treba ju koristiti kao dio obrazovnog procesa.

• Asistivna tehnologija za djecu s teškoćama u razvoju više je od obrazovnog alata; ona je temeljni radni alat koji je usporediv s olovkom i papirom za djecu bez teškoća.

• Djeca s teškoćama u razvoju koriste asistivnu tehnologiju za pristup i korištenje standardnih alata, izvršavanje obrazovnih zadataka i ravnopravno sudjeluju sa svojim vršnjacima u obrazovnom okruženju.

Podjela asistivne tehnologije za:

- stabilnost

- sjedenje i pokretljivost

- opremanje radnog mjesta

- komunikaciju (usmenu i pisanu)

- pristup računalu

- prevladavanje prepreka koje imaju

  osobe s oštećenjem vida

- prevladavanje prepreka koje imaju

  osobe s oštećenjem sluha

- tehnologiju življenja potpomognutom okolinom

- odmor i rekreaciju

- prevladavanje teškoća u učenju   (Lazor,2017.)

U Centru Goljak individualnim pristupom svakom učeniku kojem je potrebna asistivna tehnologija omogućujemo aktivno sudjelovanje u odgojno obrazovnom procesu.

Centar je opremljen velikim izborom komunikatora i didaktičke opreme na tri lokacije koji pružaju  našim učenicima široki izbor alata smanjujući frustracije učenika, povećavaju motivaciju, potiču osjećaj prihvaćanja od strane vršnjaka  i poboljšavaju produktivnost u učionici .

U našim učionicama koriste se sljedeći komunikatori, ovisno o potrebama učenika:

• Big point – to su uređaji koji su idealni za početnike u korištenju uređaja za potpomognutu komunikaciju. Vrlo su jednostavni za upotrebu, prijenosni su i lagani te se koriste za početne aktivnosti u komunikaciji, govoru, izražavanju osobnih doživljaja i osjećaja te kao podrška svakodnevnim aktivnostima. Također, idealni su za osobe s motoričkim oštećenjima, za slijepe i slabovidne osobe.

• Štipaljke pričalice – uređaj koji služi za poticanje i razvijanje komunikacijskih i spoznajnih vještina djece s teškoćama, ali i djece redovnog razvoja. Štipaljke se mogu koristiti na razne načine, a služe aktivnostima poput pričanja priče i redoslijeda radnje, slušanja i prepoznavanja snimke čime se razvijaju spoznajne vještine. Dolaze u obliku 6 štipaljki različitih, šarenih boja, s mogućnošću snimanja poruke u trajanju od 30 sekundi.

 • Pričajući raspored (engl. Story Sequencer), jednostavan je komunikator koji se koristi za stvaranje priča u nizovima, školskih ili dnevnih rasporeda. Omogućuje razvoj komunikacijskih i spoznajnih vještina korisnika. Najčešće se koristi kod djece s poremećajima iz autističnog spektra jer omogućuje vizualnu i glasovnu podršku te im na taj način olakšava organizaciju dnevnih aktivnosti. Uređaj se sastoji od šest polja, a svako polje može snimiti glasovnu poruku u trajanju od 10 sekundi ili umetnuti slike s nacrtanim znakovima ili ispisanim porukama.

• BIGmack i LITTLEmack – jednostavni je komunikator koji omogućuje snimanje zvuka i reproduciranje istoga. Uređaj dolazi u paketu s četiri poklopca različitih boja. Poklopci mogu poslužiti kao vizualna podrška tako što postavimo slike s nacrtanim znakovima ili ispišemo poruke. Ova vrsta uređaja dolazi u nekoliko različitih modela: BIGmack, BIG Step-by-Step, LITTLE Step-by-Step, LITTLE Step-by-Step with Levels

• Interaktivni zid – jednostavni je komunikator koji se sastoji od 30 polja. U svako polje se može umetnuti sličica ili snimiti glasovna poruka u trajanju od 10 sekundi. Interaktivni zid, osim za učenike s teškoćama u razvoju, prikladan je za svu djecu predškolske i osnovnoškolske dobi. Izvrstan je za učenje abecede, učenje zbrajanja i oduzimanja, prepoznavanja geometrijskih oblika, učenje povijesnih osoba, itd.

• TalkTrac – malen je i praktičan komunikator koji se može nositi poput ručnoga sata. Najčešće ga koriste djeca, ali i odrasli, s poremećajima iz spektra autizma kao ispomoć u komunikaciji, te snimanju dnevnog rasporeda aktivnosti, raznih stvari koje treba obaviti, zapamtiti ili naučiti. Ističe se po visokoj kvaliteti zvuka, i glasnoći koja se može namjestiti na dvije razine. TalkTrac omogućuje pohranu osam poruka, a sadrži dvije razine. Na svakoj razini mogu se snimiti četiri poruke po 80 sekundi.

• GoTalk – jednostavni i efikasni komunikatori koji pripadaju skupini komunikacijskih pomagala s glasovnim izlazom. Jednostavnost korištenja i multifunkcionalnost omogućuje njihovu širu primjenu u svakodnevnom životu osoba s govornim poteškoćama. Služi za poticanje komunikacije, govora, izražavanja osobnih doživljaja i osjećaja te kao podrška svakodnevnim aktivnostima. GoTalk komunikatori dolaze u više veličina, a svaki model je lagan i prenosiv. Uređaji se sastoje od tipki za snimanje 17 poruka. Svaki od njih sadrži tzv. tipke sa sržnim vokabularom, te sadrži ukupno pet razina.

• SuperTalker – jednostavan komunikator koji se prilagođava uzrastu i potrebama korisnika. Omogućuje snimanje i reproduciranje 64 različite poruke u trajanju od 16 minuta. Poruke se mogu snimiti na 8 različitih razina, a na zaslonu uređaja moguće je izmijenjivati rešetke od 1,2,4 ili 8 polja, ovisno o stupnju korištenja komunikatora na kojem se korisnik nalazi.

• iTalk2 – jednostavni komunikator koji služi za pohranu i reprodukciju dviju različitih poruka. Sastoji se od dva velika gumba, a pritiskom na njih preslušavaju se poruke ili snimanju nove.33 Osim navedenih uređaja, postoje i aplikacije koje određene druge uređaje mogu pretvoriti u komunikatore, poput aplikacija za augmentativnu i alternativnu komunikaciju, nakon čega se ti uređaji mogu koristiti za komunikaciju s učenicima ili kako bi ih se potaknulo na učenje.

 

 Ostale vrste i oblici digitalne asistivne tehnologije uključuju računala i pristupačne (virtualne) tipkovnice, upravljačke palice, miševe (npr. naglavni žiroskopski miš), tipkala, prekidače i puhaljke, korisnička sučelja i uređaje koji omogućavaju upravljanje pogledom, čitače zaslona, i dr.

 

Slikovni sadržaji koji nadopunjuju uporabu spomenutih komunikatora izrađeni su pomoću softverskih programa GoTalk Overlay, Boardmaker i Communicator 5.


Kalendar šk. god. 2023./2024.

eD za učenike

eD za učitelje

Stručni skupovi

Kalendar
« Prosinac 2020 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
Prikazani događaji

Korisni linkovi
CMS za škole logo
Centar za odgoj i obrazovanje "Goljak" Zagreb / Goljak br. 2, HR-10000 Zagreb / www.centar-odgojiobrazovanje-goljak.skole.hr / ured@centar-odgojiobrazovanje-goljak.skole.hr
preskoči na navigaciju